Kvalitetna odgojno-obrazovna praksa vrtića i kurikulum koji iz nje izranja ostvaruju se i razvijaju "iznutra", od odgojitelja i stručnih suradnika vrtića. Iz tog razloga, obaveza je ustanove osigurati uvjete za kontinuirano profesionalno učenje i razvoj svojih stručnih djelatnika. Godišnjim planom i programom rada vrtića planiraju se, između ostalog, i stručna usavršavanja za tekuću pedagošku godinu. Postoje različiti modeli stručnog usavršavanja. Ona mogu biti interna (organiziraju se u ustanovi za djelatnike vrtića) i vanjska (organizirana izvan ustanove, za sve zainteresirane odgojno-obrazovne djelatnike). Također, mogu biti grupna i individualna. Koji model stručnog usavršavanja će se više ili manje potencirati, ovisi o specifičnostima pojedinog vrtića. No, da bi se osigurao kontinuitet razvoja vrtića, važno je naglasiti da profesionalno usavršavanje odgojitelja i drugih stručnih djelatnika vrtića mora biti stalan proces i dio svakodnevnice svakog vrtića.
Planirano stručno usavršavanje u Dječjem vrtiću Četiri rijeke za pedagošku godinu 2022./2023. obuhvaća sudjelovanje stručnih djelatnika na Odgojiteljskim vijećima, sastancima interesnih grupa, internim stručnim aktivima, radionicama i radnim dogovorima.
Odgojiteljsko vijeće održava se minimalno 4 puta tijekom pedagoške godine, a čine ga odgojitelji i stručni suradnici. Osim informativnog, sjednice Odgojiteljskog vijeća mogu biti i tematskog karaktera. Tako je u listopadu 2022. godine Ivan Šušanj, dipl. psiholog iz Zavoda za javno zdravstvo Karlovačke županije na Odgojiteljskom vijeću održao predavanje na temu "Vještine komunikacije". Isti će predavač biti gost i na Odgojiteljskom vijeću planiranom za veljaču 2023. kada će održati predavanje na temu "Stres na radnom mjestu".
Interni stručni aktivi i radionice se održavaju više puta tijekom pedagoške godine, sukladno mogućnostima i potrebama. U tekućoj pedagoškoj godini aktive i radionice smo organizirali u suradnji s Dječjim vrtićem Karlovac, Poliklinikom za rehabilitaciju slušanja i govora SUVAG Karlovac te Udrugom za djecu s teškoćama u razvoju Zvončići. Odgojiteljice Branka Ožura i Dubravka Jakuš održale su u listopadu 2022. prezentaciju na temu "Stvaranje okruženja za učenje". S obzirom da smo se ove pedagoške godine odlučili dominanto baviti prostorno-materijalnim okruženjem, kolegice iz DV Karlovac su napravile izvrstan uvod u temu.
U studenom 2022. u Gradskoj knjižnici I.G. Kovačić sudjelovali smo na predavanju i radionici na temu "Odstupanje jezično-govornog razvoja – kada i kako reagirati?". Edukaciju su održale logopedinje Bojana Knežević i Ivana Petrić Štajduhar iz Poliklinike SUVAG Karlovac.
U studenom i prosincu 2022. ugostili smo stručnjake iz Udruge Zvončići koji su za nas održali interaktivna predavanja na teme iz područja senzomotoričkog te govorno-jezičnog razvoja.
Osim stručnih edukacija koje su za nas organizirali vanjski suradnici, Godišnjim planom i programom planirane su i edukacije u organizaciji stručno-razvojne službe vrtića. Ove pedagoške godine dogovoreno je da ćemo se određenim specifičnim temama iz prakse baviti kroz rad interesnih timova. Radi se o stručnim usavršavanjima u manjim grupama sačinjenima od odgojitelja i stručnih suradnika. Odgojitelji prema vlastitim interesima i potrebama odabiru neku od ponuđenih tema i priključuju se određenom timu. Sastanci timova održat će se 4 puta u pedagoškoj godini, a cilj ovakvog načina rada je osnažiti odgojitelje i potaknuti ih na pozitivne promjene u radu. Uz prezentacije koje pripremaju stručni suradnici, na sastancima se razgovara o konkretnim primjerima iz prakse, razmjenjuju ideje, informacije i prijedlozi za unaprjeđenje odgojno-obrazovnog procesa. Teme kojima se bavimo u ovoj pedagoškoj godini su: partnerstvo s roditeljima, projektna metoda rada, prostorno-materijalni kontekst sobe dnevnog boravka, rana pismenost u vrtiću, znanstvena pismenost u vrtiću i senzorna integracija.
Uz sve navedeno, kontinuirano se, prema potrebi, održavaju i radni dogovori na pojedine teme. Primjerice, uvođenje odgojitelja pripravnika u rad i praćenje tijeka njihova stažiranja, vođenje programa predškole, stjecanje statusa Eko vrtića i sl.
Kada je riječ o individualnim stručnim usavršavanjima, njihova učestalost ovisi o interesima stručnih djelatnika. Osim što se planiraju Godišnjim planom i programom rada, mogu se organizirati i sukladno trenutnoj ponudi na tržištu. Ove pedagoške godine se još 2 djelatnice educiraju u području terapije igrom te se do kraja pedagoške godine očekuje uvođenje dodatnog oblika podrške razvoju djece. Osim toga, 2 su djelatnice uključene u modularnu edukaciju u području odgoja za održivi razvoj. Također, odgojitelji i stručni suradnici redovito sudjeluju na različitim oblicima vanjskih stručnih usavršavanja koje organiziraju Agencija za odgoj i obrazovanje, stručno-razvojni centri, udruge, fakulteti itd.
Primjera je mnogo, a visoko postavljeni ciljevi pred nas stavljaju zahtjeve za stalnim podizanjem kvalitete stručnog rada u vrtiću. Ovaj prikaz dijela plana stručnih usavršavanja u Dječjem vrtiću Četiri rijeke pokazuje da se na profesionalnom usavršavanju kontinuirano radi. Budući da je odgojno-obrazovni proces "živi" sustav koji se neprestano mijenja, jasno je da su stalno potrebna i dodatna promišljanja o smjeru i načinima stručnih usavršavanja.
Korištena literatura:
Pavlić, K. (2015), Kontinuirano profesionalno usavršavanje i razvoj vrtićkog kurikuluma. Dijete, vrtić, obitelj, 21(79), 12-13.
Požnjak Malobabić, A. (2004), Stručno usavršavanje po izboru. Dijete, vrtić, obitelj, 10(37), 20-22.