Rad djece na projektu jedan je od oblika prirodnog, integriranog učenja. Radi se o obliku rada koji podrazumijeva učenje djece kroz vlastito istraživanje i kao takav, iznimno je vrijedan alat za djetetov cjelokupni razvoj. U radu na projektu djeca, vođena vlastitim interesom, biraju određenu temu koju tijekom određenog vremena dublje istražuju. Pri tome im odgojitelj pomaže osiguravanjem određenih resursa, poticanjem na razmišljanje i rješavanje problema kao i na raspravu s drugom djecom i odraslima.
Mnoge su prednosti ovakvog načina učenja djece predškolske dobi. Prije svega, djeca razvijaju svoje individualne sposobnosti učeći vlastitim tempom, pitajući i istražujući te samostalno zaključujući. Također, projekt omogućuje djeci razvijanje interesa i suradničkog učenja. Na kraju, djeca u projektnim aktivnostima rješavaju probleme, prerađuju ih i ugrađuju u simboličku igru te stvaralačko izražavanje.
Kako od jedne male sličice na dječjoj majici može započeti veliki projekt o kojem se piše u novinama? Odgovor na to pitanje dali su nam Balončići iz vrtića Mahićno koji zadnjih nekoliko mjeseci istražuju i uče kroz projekt „Zastave svijeta“. Sve je počelo kada je djevojčica Gita došla u vrtić u majici na kojoj je bila otisnuta zastava jedne europske države. To je osobito zainteresiralo dječaka Luku koji je samoinicijativno počeo donositi nacrtane zastave od kuće, a sve aktivnosti u vrtiću povezivao je s temom zastava.
Odgojitelji tada odlučuju ponuditi djeci vizualne materijale (plastificirane kartice sa zastavama svijeta) kako bi procijenili hoće li se interes pojaviti i kod ostale djece. Kako skupinu pohađaju i 2 djevojčice koje su živjele u Francuskoj, to je dodatno produbilo dječji interes i tako se zakotrljalo…započeo je projekt.
Danas, nekoliko mjeseci kasnije, projekt je u punom jeku i ne nazire mu se kraj. Interes djece, svakom novom aktivnosti, sve više raste. Čak štoviše, tema je proširena i na učenje o kontinentima i pojedinim državama te različitim kulturama društava koja u njima žive. Djeca u svim centrima aktivnosti imaju dostupne poticaje kojima im se omogućuje stjecanje novih znanja i vještina na navedene teme. Primjerice, na temelju vizualnih predložaka slažu različite zastave od Lego kocaka i konstruktora. Raznovrsnim likovnim tehnikama izrađuju zastave svijeta. Kroz dječje enciklopedije i slikovnice istražuju države svijeta i kontinente. Digitalna tehnologija iskorištena je kako bi se dodatno istražile teme gledanjem edukativnih sadržaja. Poticaji poput globusa, karte svijeta, izrađenih i kupovnih stolno-manipulativnih igara uvijek su im dostupni za potrebe istraživanja. Program predškole dodatno je obogaćen kako bi djeca i kroz njega usvajala znanja iz područja prirode i geografije.
Projektna metoda rada je vrlo vrijedan alat za učenje djece predškolske dobi. Mnogo je toga što djeca kroz projektne aktivnosti razvijaju. U ovom projektu, osim razvoja spoznaje i usvajanja novih znanja o temama kojima se bave, djeca se uče toleranciji i prihvaćanju drugih kultura, tradicija, jezika. Trenutno je Kina predmet najvećeg interesa, a osobito im je zanimljiv način na koji se u Kini jede (uz pomoć štapića) te kinesko pismo koje se toliko razlikuje od njihovog. Ne smijemo zaboraviti ni usvajanje novih vještina. Jedenje štapićima koje su pokušali svakako je jedna od njih. Važno je istaknuti da su u projektnom radu djeca ta koja daju smjer projektu. Na temelju njihovog interesa promišljaju se daljnji koraci i osmišljavaju aktivnosti.
Nije potrebno napominjati da je prepoznavanje i imenovanje kontinenata, država i zastava svijeta te poznavanje svjetskih jezika i kultura, sastavni dio osnovnoškolskog programa. Bitno je istaknuti da se u ovom slučaju radi o djeci u dobi od 3 do 7 godina i da svatko od njih uči u skladu s vlastitim interesima, potrebama i mogućnostima. Mnogi od njih sada znaju prepoznati i imenovati i više od 30 zastava svijeta, nabrojati kontinente, pronaći pojedine države na karti svijeta, prepoznati specifična pisma i jezike.
Do kuda će Balončići stići u svom istraživanju, koje će sve zanimljive činjenice usvojiti i koje sve vještine steći, pokazat će vrijeme. Ono što sa sigurnošću možemo tvrditi je da se Balončići u ovom projektu neviđeno zabavljaju, a učenje kroz igru i zabavu, najbolji je način učenja.