Tijekom travnja, u Dječjem vrtiću Četiri rijeke različitim aktivnostima obilježili smo Dane medijske pismenosti. Zbog sveprisutnosti medija, medijska pismenost smatra se jednom od ključnih kompetencija 21. stoljeća, a vještinama medijske pismenosti posebice je važno učiti djecu i mlade. Aktivnosti koje na ovu temu provodimo u vrtiću potiču razumijevanje i kritičko promišljanja sadržaja i poruka posredovanih putem različitih medija i te razlikovanje fikcije od stvarnosti.
Aktivnosti provedene u skupini Balončići u vrtiću Mahićno:
- dijaloško čitanje slikovnica (Slikovnica o medijima – razgovor o medijima, uočavanje razlike između stvarnog i virtualnog svijeta)
Aktivnost s papirnatim srcima prilikom čitanja Slikovnice o medijima - usporedba značajki pravog i papirnatog srca kako bismo bolje razumjeli što su to simboli
- „Koje medije prepoznaješ i koristiš?“ (razumijevanje naziva „mediji“; imenovanje
- nekih od medija putem sličica; razgovor o medijima koje djeca koriste)
- „Reklame“: odgojitelji i djeca odgledali su nekoliko dječjih reklama te analizirali njihove sadržaj u svrhu razvoja dječjeg kritičkog mišljenja. Na fotografiji ispod prikazan je tijek aktivnosti: djeca su odgledala reklamu za Dukatino u kojoj se tvrdi da će biti veća i jača kada pojedu Dukatino. Nakon što su pojeli jogurt, izmjerili su visinu i iskušali snagu podizanjem kreveta. Zaključili su da njihova snaga ipak baš i nije ojačala onako kako je opisano u reklami.
- „Vijesti i vremenska prognoza“: za djecu je pripremljen kratki dio vijesti i vremenske prognoze kako bi upoznali svrhu navedenih programa), a potom su snimane i „vrtićke vijesti“ (djeca i odgojitelji osmislili su vlastite vijesti i vremensku prognozu; djeca su se prvo upoznala s opremom za snimanje (fotoaparat za snimanje, okvir televizora, mikrofon), a potom ih sama pokušala koristiti).
Vođenje i snimanje vremenske prognoze
Okušavanje u ulozi voditelja programa, ali i u ulozi snimatelja. Nakon snimanja slijedi pregled i analiza snimljenog sadržaja.
U vrtiću Turanj, starija skupina Patkice je:
- čitala Slikovnicu o medijima u cilju što boljeg razumijevanja pojma „mediji“ kao i raspoznavanja stvarnog i virtualnog/nestvarnog;
- razgovarala o navikama gledanja televizije kod kuće
- pogledala video lekciju za djecu iz Škole na trećem
- odgojitelji su pripremili edukativne materijale za roditelje “Utjecaj crtanih filmova na djecu” , „Vodič za roditelje predškolaraca“
Neke od aktivnosti skupina Žabice i Medvjedići iz vrtića Švarča:
- Slikovnica o medijima – čitanje i razgovor: što su mediji, što je stvarnost, a što simboli; gledanje slikovnice na „pametnoj ploči“
Slikovnica o medijima na „pametnoj ploči“
- likovne aktivnosti – crtež „I ja koristim medije“ (drvene bojice); izrada plakata „Mediji“ (flomasteri)
Plakat skupine Medvjedići
- Legenda o Sv. Jurju – čitanje legende, razgovor o priči i glavnim likovima. Nakon toga je uslijedila podjela uloga te izvedba predstave „Sv. Juraj i zmaj“. Predstava je fotografirana, a glas pripovjedača (djeteta) snimljen. Potom je od slijeda fotografija izrađen film prema principu "stop motion", tj. "time lapse". Djeca su se, između ostalog, upoznala i s procesom montiranja videa. Film je premijerno prikazan na „pametnoj ploči“ u sobi dnevnog boravka skupine Žabice.
Dva screenshot-a iz filma „Sv. Juraj i zmaj“ skupine Žabice
“How to make a Flip book for kids”; likovna aktivnost izrade Flip book-a (flomasterima):
Izrada „Flip book-a“ skupine Medvjedići
Skupina Oblačići iz vrtića Rakovac provodila je sljedeće aktivnosti:
- dijaloško čitanje – Slikovnica o medijima (raspoznavanje stvarnog i virtualnog/nestvarnog; razgovor s djecom u svrhu poticanja kritičkog razmišljanja i razumijevanja pozitivnih, ali i negativnih sadržaja koje nam mediji nude)
- pripremljeni su edukativni materijali za roditelje: „Kako biti podrška djetetu kod korištenja ekrana“ , „Utjecaj medija na razvoj djeteta“
Objekt Dubovac, skupine Medvjedići i Lavići:
- Slikovnica o medijima – dijaloško čitanje; razgovor o medijima, razumijevanje razlike
između stvarnog i virtualnog svijeta
-
aktivnost „Oglasi oko nas“ – razgovor o reklamama i medijima: što je važno znati, na što pripaziti?
-
aktivnost: „Kako se pokreće nacrtani lik?“
Djevojčice istražuju pokretanje nacrtanog lika
- dramska aktivnost: kazalište sjena u organizaciji djece i odgojitelja – predstava „Jako gladna gusjenica“:
Predstava „Jako gladna gusjenica“ u kazalištu sjena skupine Medvjedići